Sandra Espino, logopeda i psicòloga, es va incorporar encara no fa dos anys a UManresa-FUB. Va arribar a la institució per coordinar la posada en funcionament del grau interuniversitari semipresencial en Logopèdia que s’imparteix amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) des de fa dos cursos i que actualment té dos centenars d’estudiants matriculats. Com a professional de la logopèdia i la psicologia, la seva activitat s’ha centrat en la docència, la recerca i la intervenció amb pacients en l’àmbit privat.

  • Com ha estat l’experiència d’aquests primers cursos de Logopedia semipresencial?

Coordinar el grau ha estat tot un repte, perquè implica una visió més general dels estudis. A més de la docència, inclou tota una sèrie de tasques de gestió, com la coordinació del professorat, que ha hagut de passar d’un sistema presencial a un sistema semipresencial.

  • I quin balanç en fas?

De moment, molt positiu. El que era un projecte inicial ara ja n’anem veient l’aplicació en el dia a dia. Encara cal anar ajustant algunes coses, però precisament aquest és el repte.

  • És diferent el perfil de l’estudiant de Logopèdia en format semipresencial?

Sí, perquè de fet, la proposta d’oferir els estudis en format semipresencial arriba després d’analitzar el perfil de persones que volien accedir a aquests estudis, generalment persones que ja tenen una titulació universitària, que ja treballen i que necessiten fer compatible estudis i feina. Oferir els estudis de Logopedia en format semipresencial donava opció a totes aquestes persones que, d’altra manera, no ho haurien pogut compatibilitzar. A més és un perfil d’estudiant que, per la seva situació laboral, necessita més temps per completar la formació de grau. No obstant això, encara hi ha algunes reticències i persones que creuen que la semipresencialitat no és adequada per a aquests estudis. Això va canviant perquè les noves generacions, que han crescut en un entorn dominat per la vida online, es plantegen la formació d’una manera molt diferent.

  • És imprescindible la presencialitat per formar-se com a logopeda?

És important en algunes matèries. Algunes assignatures es poden seguir completament online, però per donar una bona resposta a la part més pràctica de la professió és necessari que hi hagi sessions presencials, que realitzem un cop cada semestre en sessions intensives.

  • Quins són els elements de valor del grau semipresencial?

En primer lloc les dues institucions que impulsen els estudis. D’una banda, l’experiència i el bagatge en la formació de logopedes d’UManresa-FUB, amb una trajectòria molt potent. De l’altra, una institució com la UOC, amb més de 25 anys d’experiència en la formació online i amb una plataforma virtual de primer nivell. El treball conjunt ofereix garanties tant pel que fa a la qualitat de la formació com al model. A més, en el cas d’UManresa-FUB, disposar de la Clínica Universitària per desenvolupar-hi les pràctiques, les sessions semipresencials i per dur-hi a terme sessions de simulació aplicada a la logopèdia és un valor afegit que la competència té molt difícil d’igualar.

  • Com ha estat l’encaix entre la UOC i UManresa-FUB?

Ha calgut coordinar dues institucions que són molt diferents, però hem format un equip que funciona molt bé i amb molt bona  predisposició per tots costats. A més, estem en comunicació constant. Tot i ser un gran nombre de persones les que hi estem implicades, hem aconseguit treballar amb molta agilitat i en un ambient que resulta molt productiu.

  • I el balanç dels estudiants, quin ha estat?

Estem molt contents del feedback que ens arriba dels estudiants, perquè tenim un bon nivell de resposta a les enquestes de satisfacció, per sobre del 50%. A més, les valoracions des del primer moment han estat molt bones, de 4 sobre 5.

  • Amb una trajectòria de prop de dos anys a UManresa, quina és la teva opinió de la institució?

Així com a nivell professional incorporar-m’hi ha estat un repte engrescador, a nivell personal puc dir que m’he trobat amb un equip i un ambient de treball molt agradable i estimulant per fer coses. Tot plegat ha estat fàcil gràcies al suport i acompanyament de la directora del grau en Logopèdia, Mireia Torralba.